Digitaalvaardig in de zorg

Best practice: Aan de slag met Anne (Hogeschool Saxion en ROC van Twente)
In dit project ontwikkelden mediastudenten van ROC van Twente een animatievideo met instructies in het Turks voor het gebruik van zorgtablet Anne4Care. Hierbij is er een mooie samenwerking ontstaan met de doelgroep licht dementerende Nederlands-Turkse ouderen, zorginstelling Imean en Virtask (Anne4Care).
Spreker: Zohrah Malik is onderzoeker/docent bij lectoraat Technology, health and care, Hogeschool Saxion

Best practice: Studenten in de wachtkamer (Deltion College)
In dit project met Medrie (regio-organisatie voor huisartsen) helpen studenten in opleiding tot doktersassistent in de wachtkamer van de huisarts patiënten met de toegang tot het patiëntenportaal. De sprekers vertellen hoe zij dit project hebben aangepakt: wat werkte wel en niet, hoe creëer je een win-win-situatie?
Sprekers: Martine Altena is docent/onderzoeker bij Deltion College en Hogeschool Windesheim. Marja Roege is projectleider van project OPEN bij huisartsenorganisatie Medrie en praktijkmanager in een huisartsenpraktijk

Best practice: onderwijs en zorg werken samen in Prysma (Hogeschool Arnhem Nijmegen)
Prysma is een digitaal portaal voor interdisciplinaire samenwerking bij thuisrevalidatie na een beroerte. Het is een webapplicatie waar zorgverleners en patiënt samen werken aan de zorgvraag van de patiënt. Prysma is (door)ontwikkeld in samenwerking met de Hogeschool Arnhem Nijmegen in pilotprojecten op het gebied van CVA-, oncologische- en Covid-19-revalidatie. Het portaal heeft ook een plek in het onderwijs. In een educatief deel kunnen de studenten oefenen met hun digitale vaardigheden en ervaring opdoen met interprofessionele samenwerking. Bijvoorbeeld: welke data zijn belangrijk om te delen met andere disciplines en welke data wil ik graag kunnen inzien van andere disciplines? Studenten krijgen opdrachten om uit te voeren vanuit meerdere paramedische en verpleegkundige opleidingen.

Spreker: Jesper Knoop is senior onderzoeker en docent aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen, de VU en het Amsterdam UMC

De geleerde lessen uit de Vilans-werkplaats ‘Technologie in je lessen, dat doe je zo’
Van mei t/m november 2021 vond de werkplaats ‘Technologie in je lessen, dat doe je zo!’ plaats. De werkplaats was een initiatief van Hogeschool Saxion, Deltion College, Tech@doptie, Fontys en Vilans. De basis voor de werkplaats werd gevormd door het V-model. Dit model benoemt de kwalificaties die iedere zorgprofessional moet hebben om met technologie te werken (basis en verdiepend). In deze workshop willen we de opbrengsten van de werkplaats met je delen. Daarnaast willen we de methodiek van de werkplaats toelichten, omdat dit handvatten biedt om in je eigen onderwijsinstelling aan de slag te gaan om technologie een plek te geven in je lessen. 
Spreker: Jolanda van Til is expertleraar en projectleider practoraat Gezondheid & Technologie bij Deltion College, coördinator van de Technologie & Zorg Academie IJssel-Vecht, docent/onderzoeker lectoraat ICT-innovaties in de Zorg bij Hogeschool Windesheim

Speeddate je mee?
Tijdens deze sessie word je hartelijk welkom geheten in het Digi-café vol met enthousiastelingen rondom technologie in het zorg- en welzijnsonderwijs. Je gaat met (on)bekenden het gesprek aan en kijkt wat jullie van elkaar kunnen leren. Breid je netwerk uit en kom daten!
Gastheer: Sjors Groeneveld, hoofddocent Living technology bij Hogeschool Saxion en promovendus op het gebied van AI in de langdurige zorg

Hoe krijg je de technologie op school?
Experience Lab, Living Lab, Technologie en Zorg Academie, Speel-o-theek, Zorg-en-Innovatie Centrum. Er zijn veel initiatieven om de technologie dichterbij de studenten en de (zorg)praktijk te brengen. Hoe zorg je ervoor dat jij op school actuele technologie beschikbaar hebt waarmee studenten kunnen experimenteren? Welke samenwerkingen kun je met leveranciers of met labs e.d. aangaan? Hoe blijf je up-to-date zonder elke keer het allernieuwste aan te hoeven schaffen? In deze workshop delen we ervaringen over het beschikbaar stellen en houden van (zorg)technologie in het onderwijs.
Sprekers: Job van ’t Veer is lector Digitale innovatie in zorg en welzijn bij NHL Stenden. Anne-mie Sponselee is docent/onderzoeker bij Fontys Hogescholen