Digitaalvaardig in de zorg

1.            Bestaande toepassingen beter benutten en/of opschalen
Verdwijnen in jouw zorgorganisatie mooie technologische toepassingen in de kast omdat te weinig mensen weten hoe ze werken? Of benutten je medewerkers niet alle mogelijkheden? Studenten kunnen onderzoeken hoe dit komt. Is bijvoorbeeld de handleiding niet duidelijk? Worden mantelzorgers onvoldoende betrokken? Het advies dat de studenten geven, kunnen ze vervolgens ook uitvoeren en monitoren. Ook bij het opschalen van toepassingen kun je studenten betrekken. Bijvoorbeeld voor de instructie van cliënten.

2.            De bruikbaarheid van een toepassing onderzoeken
Overweeg je een nieuwe technologie in te zetten maar weet je nog niet hoe bruikbaar deze is en of medewerkers ermee kunnen werken? Studenten kunnen de toepassing op school uitproberen. Ze kunnen handleidingen herzien en instructievideo’s maken. Bijkomend voordeel: je voorkomt dat cliënten of medewerkers een negatieve ervaring opdoen met zorgtechnologie.

3.            Adviseren in een specifieke situatie
Bijvoorbeeld als je de kwaliteit van leven wilt vergroten, kun je studenten laten kennismaken met een cliënt en zijn omgeving. De studenten adviseren welke technologie passend is. Vervolgens kan de student ook helpen bij het testen van de gekozen zorgtechnologie.

4.            Vraagbaak voor wijkverpleegkundigen
Wijkverpleegkundigen die met een vraagstuk zitten, kunnen hun casus naar de school sturen. In de klas buigen verschillende groepjes studenten zich over de casus. Binnen een week komen ze met een aantal adviezen. Grote kans dat er bruikbare suggesties bij zitten waar de wijkverpleegkundige zelf niet aan had gedacht.

5.            Nieuwe oplossingen bedenken
Soms is er voor een vraagstuk niet direct een oplossing voorhanden. Studenten kunnen in multidisciplinaire teams nadenken over wat de oplossing, of de oplossingsrichting, kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan een hackathon.

6.            Samen leren on the job
Een student kan veel leren van de stagebegeleiders, maar de student kan ook de stagebegeleiders helpen met het beter wegwijs raken op het web en met digitale mogelijkheden. Op die manier kan wederzijds leren ontstaan.

Heb je zelf mooie voorbeelden? Deel ze met ons!