Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Tips voor digicoaches: Hoe vind je een digitale starter?

Dit is het eerste deel van een serie artikelen waarin Suzanne Verheijden (programmamanager en opleider van digicoaches) een vraag van een digicoach die aan het werk is in de zorg beantwoordt.

Vandaag antwoord op de vraag: Hoe vind ik de digitale starter? Uit interviews en de ervaringen binnen verschillende zorgorganisaties weten we dat dit een uitdaging is. Het is belangrijk dat de digicoach erkent dat, net als het geval is bij laaggeletterdheid, er vaak sprake is van schaamte, angst, onzekerheid en een taboe om over het onderwerp te praten. Het zou mooi zijn als mensen uit zichzelf naar je toekomen omdat ze ruimte voelen en gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan met dit thema.

Taboe eraf

Het advies is om aan dat taboe eerst aandacht te besteden. Zorg ervoor dat medewerkers o.a. de boodschap krijgen dat:

  • ze niet de enigen zijn met deze uitdaging en dat het voor veel zorgprofessionals en burgers geldt;
  • 9% van de Nederlanders geen enkele computervaardigheid heeft;
  • het logisch is dat mensen die digitale vaardigheden niet in hun opleiding hadden een achterstand oplopen;
  • het logisch is dat mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal of lezen en schrijven, ook moeite hebben met computers;
  • de ontwikkelingen op het gebied van technologie ook wel ongelooflijk snel gaan;
  •  sommige applicaties ook veel te moeilijk gemaakt zijn;
  • je als organisatie alles op alles gaat zetten om deze mensen te helpen;
  • de hele kennissite en het meerjarenprogramma Digitale Vaardigheden gebaseerd is op ervaringen van digitale starters met dezelfde uitdagingen als zij;
  • jij zelf ook van alles te leren hebt op digitaal gebied.

8 tips om de starter te vinden

  1. Maak het onderwerp bespreekbaar in een teamoverleg en vraag ook de manager een voorbeeld te geven van dingen die hij of zij moeilijk vindt op digitaal gebied. Vraag mensen wat hun leerdoel is en wat hen eventueel tegenhoudt om ermee aan de slag te gaan.
  2. Probeer mensen uit de organisatie zelf in te zetten om digitale starters uit hun team te stimuleren hulp te vragen (en niet steeds het probleem voor die starter op te lossen).
  3. Vraag leidinggevenden om mensen op een veilige manier aan te sporen hier mee aan de slag te gaan.
  4. Leg uit dat het hun werk makkelijker maakt, meer tijd oplevert voor de cliënt en de kwaliteit van zorg verbetert.
  5. Zorg ervoor dat je communicatie over het project en de doelstelling analoog is en niet digitaal. Klinkt logisch, maar een mail of een bericht op intranet bereikt de starter niet. Gebruik posters, deurhangers, ansichtkaarten, filmpjes (zie ook de communicatiemiddelen op deze site).
  6. Beloon mensen die het lef hebben om uit de ‘kast’ te komen en die groei laten zien.
  7. Gebruik een digitale starter om collega’s te inspireren door hem of haar als ambassadeur en boegbeeld in te zetten.
  8. Neem de tijd voor het vinden van de echte starter, want de schaamte is vaak groter dan je denkt. Mensen zijn bang hun baan kwijt te raken omdat ze niet handig zijn met computers. Het zijn de mensen die zeggen: “Ach, jij zit toch achter de computer, wil jij even rapporteren?” Of: “Jij typt zo lekker snel! Wil jij dat mailtje even verzenden?”. Veiligheid, positiviteit, en uitgaan van wat iemand al wel kan. Dat helpt.

Ik kan nog uren doorgaan. Heb jij tips? Deel ze met ons via info@digivaardigindezorg.nl