Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Tips voor digicoaches 2: Hoe motiveer ik de digistarter?

In deze serie artikelen beantwoordt Suzanne Verheijden (programmamanager en opleider van digicoaches) een vraag van een digicoach die aan het werk is in de zorg. Deze keer: Hoe motiveer ik de digistarter?

 

Iemand die niet gemotiveerd is, komt niet tot leren. Sommige mensen zijn intrinsiek gemotiveerd om digivaardig te worden. Ze merken op hun werk dat ze achterlopen, of ervaren privé-problemen rondom online regelzaken, zoals internetbankieren en DigiD. Anderen zijn extrinsiek gemotiveerd, bijvoorbeeld omdat ze door hun manager gestuurd zijn om aan hun vaardigheden te werken of omdat ze bang zijn dat ze anders hun baan verliezen. Het liefste heb je groep 1, maar intrinsieke motivatie kun je niet forceren. Wel stimuleren!

Dus een paar tips om aan de slag te gaan als digicoach.

 

  • Gebruik storytelling als middel. Laat digistarters die vaardig geworden zijn hun verhaal vertellen om anderen te stimuleren ook aan de bak te gaan. Bijvoorbeeld Marrie, die daarvoor gevolgd wordt door zorgaanbieder QuaRijn.
  • Laat zien dat iemand niet alleen is op dit onderwerp. Gebruik bijvoorbeeld de landelijke cijfers van het CBS of de schattingen die gedaan zijn in de gehandicaptenzorg (1 op de 10 medewerkers is digitale starter) en ouderenzorg (2 op de 10).
  • Leg uit dat de digitalisering zo snel gaat dat als ze nu niet instappen, de achterstand bijna niet meer in te halen is. Maak duidelijk dat ze echter de tijd krijgen om dit te leren.
  • Ga samen in gesprek over welke uitdagingen iemand ervaart op het werk en maak een lijstje van voordelen die het op kan leveren als iemand vaardiger wordt.
  • Besteed ook echt tijd aan angsten en weerstand en onderzoek samen hoe reëel de angsten zijn en waar de weerstand vandaan komt.
  • Maak duidelijk wat het digitaal vaardig zijn ook aan voordelen oplevert in de privé-situatie waar ook steeds meer digitaal gebeurt. In ICT & Health vertelt een starter dat haar zus niets kan op computers en in grote problemen kwam toen ze weduwe werd.  Dat stimuleerde de geïnterviewde zorgprofessional om in haar eigen leven zo’n situatie te voorkomen en vaardig te worden. Gebruik voorbeelden als online reizen boeken, DigiD, filmpjes en foto’s delen van (klein)kinderen, internetbankieren, phishing enzovoort.
  • Onderzoek wat iemand al kan, hoe hij of zij dat geleerd heeft en gebruik dat om iemand positief te stemmen over zijn leerbaarheid (“het komt goed”).
  • Gebruik of maak een animatie of berekening om aan te tonen hoeveel tijd ze kunnen besparen waardoor ze meer aandacht kunnen besteden aan hun cliënt.
  • Zorg dat iemand snel na de start een succeservaring heeft en vier dat uitbundig!
  • Stel een duidelijk einddoel en verdeel dat in visuele subdoelen, zodat ze steeds succeservaringen blijven behalen maar ook een eind in zicht hebben (bijvoorbeeld een meetlat zoals bij een spaardoel) .
  • Maak alle voortgang zichtbaar. Reik eventueel certificaten uit als iets afgerond is. Of stuur ze een kaartje via WhatsApp om ze te complimenteren met hun voortgang.
  • Vorm kleine stimulerende clubjes van medewerkers die samen aan de slag gaan.
  • Laat zien dat ook managers en bestuurders doelen hebben op het gebied van digitale vaardigheden. Iedereen kan iets leren op dit gebied. Humoristische voorbeelden werken ook.

 

Heb jij tips en of ervaringen die je wilt delen met andere digicoaches? Deel ze op de community voor digicoaches!