Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Tip: snelonderdelen in Outlook

Als je met de vaste Outlook applicatie werkt – en dus niet Outlook via je server- is het gebruiken van een snelonderdelen erg handig! Vooral als je regelmatig eenzelfde stukje tekst naar mensen stuurt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de tekst ‘ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd’. Deze tekst kun je opnemen in de functie snelonderdelen van Outlook, zodat je deze met een sneltoets of een aantal klikken kunt invoegen. Zo bespaar je niet alleen tijd, het levert je ook een hoop gemak op!

Het instellen van snelonderdelen werkt als volgt:

  1. Open Outlook (de applicatie, niet in je browser) en open een nieuw e-mailbericht (Ctrl+Shift+M)
  2. Typ de tekst die je vaak gebruikt in Outlook.
  3. Selecteer het stuk tekst.
  4. Klik op tabblad Invoegen dan Snelonderdelen – Selecteer opslaan in galerie Snelonderdelen.
  5. Geef het snelonderdeel (bij voorkeur) een korte en unieke naam. De andere instellingen hoef je niet te wijzigen (maar kunnen helpen als je bijvoorbeeld veel snelonderdelen gaat maken).
  6. Maak een nieuw e-mailbericht, klik in het tekstveld en voeg de tekst toe door in tabblad Invoegen te klikken op snelonderdelen en daar het onderdeel aan te klikken. Of typ de naam van het snelonderdeel en druk op functietoets F3.

Je kunt precies dezelfde werkwijze ook gebruiken in Word!

Deze tip is geschreven met dank aan Caroline van Staaveren!