Digitaalvaardig in de zorg

Suzanne Verdonschot

In je project digitale vaardigheden doe je verschillende acties om je collega’s digitaal vaardiger te maken. Maar werken die acties ook echt? Welke impact maak je hier mee? Deze vragen zal je jezelf vast wel eens hebben gesteld, of misschien willen collega’s dit wel weten. Suzanne Verdonschot vertelde tijdens de plenaire sessie van de Werkconferentie van Digivaardig in de zorg op 24 november hoe je impact kan onderzoeken. Wat blijkt: je kunt dit groot aanpakken, maar ook klein beginnen.

Suzanne startte haar presentatie met het uitleggen wat impact volgens haar is: je hebt impact gemaakt wanneer mensen ook echt iets anders gaan doen. Ook wanneer jij er niet meer naast zit om het uit te leggen en ook in een drukke werkweek. Impact is niet alleen in cijfers uit te drukken, vertelde ze. Het is belangrijk om open te staan voor de verhalen en beleving van mensen. Impact kan in kleine dingen zitten. Soms kan iemand door jouw actie op een nieuw idee zijn gekomen, of proberen ze iets nieuws. Je kan hier achter komen door het te vragen. Een goede vraag om impact te meten is bijvoorbeeld: “Wat vond je een betekenisvol moment tijdens de bijeenkomst?”, of “Wat ga je anders doen?”. Hierdoor worden mensen getriggerd actie te ondernemen, legde Suzanne uit. Suzanne gaf ons een voorbeeld van een onderzoek, waar ze antwoorden een beoordeling van een tot vijf sterren gaf: een ster als iemand een positieve reactie gaf (“ik vond het erg leuk”), tot aan 5 sterren waarbij mensen niet alleen iets anders waren gaan doen (het EPD gebruiken), maar ook anderen de verandering opmerkten en hierop inspeelden.

Vervolgens legde Suzanne meer uit over de impactmap. Dit is een tool die je kan gebruiken voor je impactonderzoek. Op de impactmap schrijf je wat je verwacht dat medewerkers anders gaan doen na jouw acties. De woorden die je hiervoor kiest zijn erg belangrijk, benadrukte Suzanne. Als je woorden beter aansluiten bij de praktijk, kun je ook beter waarnemen of mensen het echt doen. In de ideale situatie maak je de impactmap samen met de mensen over wie het gaat.
Suzanne sloot de sessie af met een aantal tips:

  • Zorg dat je zicht krijgt op wat mensen anders gaan doen, ook al is het klein. Je maakt al impact als iemand inspiratie heeft opgedaan.
  • Onderzoek welke factoren impact mogelijk hebben gemaakt, bijvoorbeeld een digitaal enthousiaste leidinggevende of een actie die een digicoach heeft gedaan.
  • Zoek handige combinaties: jouw impactonderzoek kan ook meteen een leermoment zijn voor anderen. Iemand had bijvoorbeeld een terugkomdag georganiseerd na zijn sessies, zodat deelnemers nog dingen konden vragen en vertellen. Hier leer je niet alleen zelf van (hoe zijn mensen bijvoorbeeld aan de slag zijn gegaan na de sessies), maar ook blijkt het dat daarna velen de stof weer oppakten of op nieuwe ideeën kwamen. Zo creëer je een win-win situatie.
  • Over de spreker:

    Suzanne Verdonschot werkt als onderzoeker en adviseur bij Kessels & Smit, The Learning Company. Ze promoveerde in 2009 op een onderzoek naar het leren in innovatiepraktijken. Zij begeleidt organisaties bij hun innovatievragen en is auteur van enkele tientallen publicaties op de domeinen leren en innoveren, nieuwsgierigheid, ontwerpgericht- en actie-onderzoek. Haar nieuwste boek gaat over Impactonderzoek.  

    Klik hier om de presentatie van deze sessie terug te kijken.