Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Onderzoek: aandacht voor digitale vaardigheden zorgprofessionals loont

onderzoek utrechtzorg

In januari 2019 startten 14 ouderenzorgorganisaties in de regio Utrecht een programma Digitale Vaardigheden. Evaluatie  na een jaar laat zien dat de aanpak werkt. Digitale starters  werken na deelname aan het programma zelfstandiger, hebben meer zelfvertrouwen en voelen zich meer een onderdeel van hun team.

Met financiering van het Zilveren Kruis werd een programma ontwikkeld waarin digicoaches hun collega’s op maat ondersteunen. Elke organisatie heeft een eigen projectleider en wordt ondersteund door het programmamanagement van Utrechtzorg. In totaal nemen ruim 7.900 zorgprofessionals deel aan het programma. Op verzoek van Utrechtzorg onderzocht Jet Zantvoord het programma een jaar na de start. Ze bekeek: Wat werkt goed? Wat kan anders? Wat levert het op? De resultaten zijn niet alleen relevant voor het programma van Utrechtzorg, maar ook voor andere zorgorganisaties die bezig zijn met digitale vaardigheden.

Top drie aanbevelingen:
1. Digitale vaardigheden behoren tot de competenties van een goede zorgprofessional. Maak het verbeteren van de digitale vaardigheden niet te vrijblijvend. De keuze die medewerkers hebben is hóe zij zich willen ontwikkelen, niet óf zij zich willen ontwikkelen.
2. Starters ontwikkelen hun digitale vaardigheden niet vanuit de overtuiging dat zij daardoor kwalitatief betere zorg gaan leveren. Dat vraagt nog meer aandacht voor het nut en de noodzaak in de communicatieboodschap.
3. Het is belangrijk voor een digicoach om zichtbaar te zijn op een locatie. Dit werd niet gerealiseerd in contracten van 4 uur per week. Het is belangrijk dat digicoaches een contract hebben van minstens 8 uur waarin zij bovendien vrijgesteld zijn van hun andere werk.

Top drie inzichten:
1. Uit de evaluatie van de zorgmedewerkers blijkt 16% zichzelf te scoren als digitaal starter. Voor de 55-plusser is dat zelfs 1 op de 4.
2. Digitale starters creëren een succesvol ‘afschuifsysteem’ om onder hun digitale taken uit te komen.
3. Digitale starters die vaardiger worden, werken zelfstandiger, hebben meer zelfvertrouwen en voelen zich meer een onderdeel van hun team.

Download hier het volledige onderzoeksrapport of de samenvatting (2 pagina’s) met de belangrijkste resultaten en inzichten.