Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Mensgerichte inzet van AI in de GGZ – interview met Floriane Jaspers

“Het is cruciaal dat AI niet wordt ingezet omdat het in de mode is,
maar omdat het daadwerkelijk onze doelen dient.”

AI (kunstmatige intelligentie) is een manier om problemen op te lossen met behulp van algoritmes. Een van de grootste voordelen van AI is de snelheid waarmee het oplossingen kan aandragen. Dit biedt enorme kansen, vooral in de zorgsector. Maar hoe wordt dit ingezet, nu en in de toekomst? En is AI eng of juist veelbelovend? Floriane Jaspers, oprichtster van het platform AI in de GGZ, vertelt.

Toepassingen van AI in de Zorg
Floriane: “In de zorg zie ik grote kansen voor AI, de komende periode zullen er grote stappen gezet worden op administratief gebied. In een later stadium zullen er ook toepassingen worden ontwikkeld die invloed hebben op het behandelproces, ook binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). 
Nu kan AI bijvoorbeeld al helpen bij het diagnosticeren van huidplekjes die een risico op kanker vormen. In de radiologie wordt AI al veelvuldig ingezet om ziektes te herkennen op CT/MRI-scans en in het onderzoek om verbanden in data te vinden. Ondanks deze vooruitgang is menselijke controle noodzakelijk.

AI in de GGZ
In de geestelijke gezondheidszorg is de situatie anders. Alle zorgsectoren hebben te maken met registratieplicht, maar in de GGZ gaat het vooral om therapieën, waarin mondelinge communicatie dus centraal staat. Daarom kan de GGZ een belangrijke sector zijn om gesprekken om te vormen naar geschreven dossiers. Een veilige manier om bijvoorbeeld te transcriberen is al in gebruik. Maar vooruitkijkend zou mijn ultieme doel zijn dat we op basis van data kunnen voorkomen dat mensen een (geestelijke) ziekte ontwikkelen in de toekomst, door hier eerder op in te spelen.

Voorzichtigheid en mensgerichte inzet van AI
Het is belangrijk om nauwkeurig om te gaan met de inzet van AI, het is niet geschikt om elk probleem op te lossen. Kunstmatige intelligentie zal de wereld dus niet redden, we moeten ervoor zorgen dat AI betekenisvol wordt ingezet want het zal ons wél beïnvloeden. Zorgprofessionals liepen achter in dit proces, de technologie schoot ons voorbij en we hebben nieuwe technische kansen niet direct opgepakt onder het mom van ‘de zorg is complex’. Dit betekent niet dat we nu halsoverkop een inhaalrace moeten doen. Niemand is te laat, het is belangrijk om een infrastructuur te bouwen in zorgorganisaties zodat iedereen bij kan blijven, ook minder technische collega’s. 

Digicoaches kunnen zich bijvoorbeeld verdiepen in AI. Het is cruciaal dat AI niet wordt ingezet omdat het in de mode is, maar omdat het daadwerkelijk onze doelen dient. Bijvoorbeeld zodat een chatbot kan worden ingezet om terugkerende problemen op te lossen. De beslissing ligt nog steeds bij ons.

Het Platform AI in de GGZ
Het platform AI in de GGZ biedt een laagdrempelige manier om AI te verkennen. Voor digicoaches zijn er kennisclips van 20 minuten over verschillende thema’s, die vrij te bekijken zijn. Onder de sectie ‘meer’ staan verschillende artikelen en e-learnings. Zorgprofessionals kunnen zich scholen via geaccrediteerde webinars, waarin laagdrempelig kennis wordt overgebracht en kijkersvragen worden beantwoord. Het kennisplatform organiseert jaarlijks een symposium ter verdieping. Ook als je niet in de GGZ werkt, helpt dit platform om bij te blijven met technologische ontwikkelingen en AI op een verantwoorde manier te integreren in je werk.”

Verder met AI aan de slag?