Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

‘Je bent geen digibeet, het is je gewoon niet aangeleerd’- Interview met Nikita, digicoach bij Vierstroom Zorg Thuis

Nikita digicoach

Vijf jaar geleden begon Nikita Gerrits als digicoach bij Vierstroom Zorg Thuis. Wat destijds startte als een pilot van drie maanden, groeide uit tot een vaste functie. “Ik ben begonnen in coronatijd. Dat was eigenlijk mijn geluk, want daardoor kon ik veel online ondersteunen en dus gelijk de digitale vaardigheid van de collega’s ervaren. Tegelijkertijd dacht iedereen in het begin: daar komt een ICT’er ons vertellen wat we moeten doen. Maar ik spreek de taal van de werkvloer, ik heb zelf twintig jaar aan het bed gestaan. Collega’s merken snel dat ik toegankelijk ben.”

Van pilot naar vaste waarde
Vierstroom Zorg Thuis werkt met 44 zelfsturende wijkteams, van Woerden tot Delft en tot aan Rotterdam. Elk team heeft een ‘superuser’ die kleine digitale vragen opvangt. Nikita is er voor de grotere vraagstukken. “Een superuser doet het werk ernaast, ik heb er echt de tijd voor. Ik kom bij de teams, op verschillende locaties of bij collega’s thuis, waar iemand zich het prettigst voelt. Als er koffie is, kom ik,” zegt ze lachend. “Ik geef ook de onboarding aan nieuwe medewerkers en uitzendkrachten: een hele dag uitleg over de apps, inloggen, en werken met telefoon en tablet. Zo leg je meteen een basis en ben je zichtbaar.”

De komma van ICT
Nikita ziet zichzelf als de schakel tussen werkvloer en backoffice. “Ik zeg altijd: ik ben de komma van ICT. Ik ben geen helpdesk, die hebben we al. Ik vertaal, leg uit waaróm iets nodig is en hoe je zo efficiënt mogelijk kan werken. Waarom al die inlogcodes? Waarom twee-stapsverificatie? Ik maak techniek begrijpelijk en haal vragen en ideeën van collega’s weer terug naar de backoffice.” 

“Het is je niet aangeleerd, je bent geen digibeet”
Collega’s voelen zich vaak onzeker. “In trainingen hoor ik vaak: ik ben een digibeet. Daar ga ik niet goed op. Ik zeg altijd: het is je niet aangeleerd, dat is wat anders. Je bent geen digibeet.” Ze benadrukt dat iedereen digitaal kan leren. “Al stel je me tien keer dezelfde vraag, ik geef tien keer antwoord totdat je het snapt.” 

Drempelloos leren, met koffie erbij
“Zichtbaar zijn is cruciaal. Ik heb geen spreekuur, ik ga naar de teams toe. Nieuwe collega’s zien me al bij de start, dat verlaagt de drempel. Ik zeg altijd: jullie leggen de drempel, ik niet. Collega’s mogen me overal ontmoeten, op kantoren, of zelfs thuis, als ze zich daar veiliger voelen.” 

Vertrouwen en humor
Nikita ziet hoe collega’s groeien door begeleiding. “Ik heb iemand begeleid die in het begin niks met digitaal wilde. Nu is ze superuser geworden. Dat vind ik prachtig. Je ziet dat vertrouwen groeit en dat mensen digitaal zelfs plezier krijgen.”

Ook humor is onmisbaar in haar werk. “Een collega dacht dat de digitale pen van de tablet een antenne was. Ze draaide hem uit en zei: zo heb ik beter ontvangst. Zulke momenten breken het ijs. We lachen er samen om en het schept een band. Het gaat niet alleen om knoppen, maar ook om vertrouwen en plezier.” 

Waarom elke organisatie een digicoach nodig heeft
Nikita is overtuigd van het belang van haar rol. “Een digicoach is een meerwaarde voor elk bedrijf. Punt. De wereld wordt digitaler en medewerkers hebben iemand nodig die naast hen staat. ICT kan veel, maar iemand moet het vertalen naar de werkvloer. Elke organisatie zou een digicoach moeten hebben. Zeker bij de onboarding is het een uitkomst. Nieuwe medewerkers zien meteen dat er iemand is die ze kan helpen. Dat maakt een enorm verschil.” 

De functie is vergelijkbaar ingeschaald met haar oude IG-rol. “Je wordt er geen miljonair van, maar het plezier en de voldoening zijn onbetaalbaar. Ik krijg nu de dankbaarheid van collega’s, net zoals ik die vroeger van cliënten kreeg. Als ik hoor dat ik onmisbaar ben, dan weet ik dat ik het goed doe.”