Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Hoe krijg ik mensen mee die zichzelf al digivaardig genoeg vinden?

Digitale vaardigheden zijn voor veel mensen nogal een klus om onder de knie te krijgen. Zeker voor digitale starters is dit vaak het geval. Daarom delen we maar al te graag tips met hoe je als digicoach deze doelgroep kan helpen.

Maar de zorgmedewerker die vrolijk roept: ‘Nee hoor! Alles gaat lekker!’, daarvan zou je zeggen dat die geen hulp nodig heeft op digitaal gebied, toch? Nou, ja en nee. Aan de ene kant is het natuurlijk fantastisch als iemand digivaardig is. Aan de andere kant kennen mensen vaak ook hun eigen valkuilen niet. Je weet immers niet wat je niet weet! En de valkuil is dat deze groep denkt: ‘Ach, die training of coaching heb ik helemaal niet nodig’, en daarmee lopen ze misschien ondertussen heel veel handige tips mis hoe je het nog slimmer kan doen. Vaak zijn digitale vaardigheden namelijk een stuk breder dan je in eerste instantie denkt. Dus hoe krijg je deze groep aan medewerkers die zichzelf al digivaardig genoeg vinden mee als digicoach?

Zelf aan de slag

Een al redelijk digivaardige medewerker hoef je niet te bombarderen met basis digitips, want die kennen ze wel al. Maar handige digitips die tijd besparen en die mensen nog niet kennen? Daar wordt iedereen blij van! Hoe maak je medewerkers er nog meer van bewust dat er nog wat te leren valt? Door ze bijvoorbeeld zelf aan de slag te laten gaan!

  • Soms denkt iemand dat hij of zij iets goed beheerst, maar als ze het dan moeten uitleggen kan het toch zijn dat er nog wat kan worden geleerd. Vraag daarom digitaal vaardigere medewerkers zo nu en dan om iets voor te doen of kijk rustig mee. Dan kun jij weer inspelen op hoe diegene het nóg handiger kan doen!
  • Laat medewerkers een zelfscan of quiz doen. Zo ontdekken ze op een speelse wijze wat ze nog niet wisten. Maar ook met bijvoorbeeld een escaperoom of digifit challenge kun je medewerkers spelenderwijs de grenzen van hun eigen digitale kennis laten opzoeken.
  • Laat medewerkers zelf nadenken over hun leerdoelen. Vraag bijvoorbeeld ‘wat zou je zelf nog willen leren?’. Of wellicht vind iemand zichzelf digivaardig, maar wordt hij of zij toch nerveus van bepaalde ontwikkelingen, zoals VR-brillen. Het is interessant om te ontdekken waar iemand op kan blijven leren.  

Hoe kan jij helpen?

Als digicoach ben je altijd bereid om zorgmedewerkers te helpen op digitaal gebied. Dus hoe kan je je digicoaching ook richten op de meer digitaal vaardige medewerker?

  • Organiseer een masterclass, eventueel samen met een expert, over privacy, AI…
  • Organiseer een ‘Je weet niet wat je niet weet-sessie’ met digitips.
  • Maak een escaperoom voor gevorderden.
  • Ga aan de slag met ChatGPT in een gezamenlijke sessie.
  • Deel de handigste moeilijkste sneltoetscombinaties of zet die op een poster en leg die op de werkplekken.
  • Maak tijdwinstberekeningen en deel die in een infographic
  • Maak een PowerPoint met digitips voor werk en privé en presenteer die in een teamoverleg.
  • Als digicoach kan jij de zorgmedewerkers een breed beeld geven over wat digitale vaardigheden zijn. Weten ze bijvoorbeeld dat het niet alleen gaat om kunnen rapporteren, maar ook bijvoorbeeld je scherm vergrendelen? Misschien overschat een zorgmedewerker zichzelf op digitaal gebied omdat hij of zij een ster is in Microsoft Teams, maar laat de veiligheid van hun wachtwoord te wensen over. Je kunt tenslotte gewoon niet overal altijd goed in zijn!
  • Deel digisnacks: korte tips die ook voor digitaal vaardigere collega’s handig zijn! Zet dan ook in de titel van deze snacks dat ze voor de gevorderde collega zijn.  

Speel in op nieuwsgierigheid en motivatie!

Digitale starters vinden het vaak eng om nieuwe dingen te proberen, maar digitaal vaardigere collega’s zullen dat een stuk minder spannend vinden. Als digicoach kan jij er natuurlijk voor zorgen dat er leuke uitdagingen zijn voor deze medewerkers.

  • Laat medewerkers nieuwe snufjes proberen! Maak medewerkers nieuwsgierig door iets gaafs laten zien, bijvoorbeeld een augmented realitybril. Of de medewerkers kunnen zelf eens aan de slag met die nieuwe zorginnovatie.
  • In sommige organisaties wordt er ook een digimarkt georganiseerd, een handige plek waar leveranciers bijvoorbeeld hun innovaties kunnen delen, of de afdelingen van de zorgorganisatie zelf hun nieuwste ontwikkelingen kunnen laten zien op digitaal gebied. Welk zorgteam is het meest digivaardig?
  • Organiseer een digi-pubquiz op gevorderder niveau. Wie kan alle vragen beantwoorden?
  • Laat de digitaal vaardigere medewerkers met elkaar tips uitwisselen. Wie wil nou niet weten hoe die ene collega zo efficiënt is, of altijd snel die linkjes terug kan vinden?

En als laatste tip: maak van digivaardige medewerkers ambassadeurs. Zij kunnen heel goed ook andere collega’s weer enthousiasmeren met digitale middelen om te gaan!