Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

‘Docenten moeten hun lesmateriaal meer met elkaar delen’

studenten aan het studeren in bibliotheek TU Delft

Tim Idema (Deltion College) en Peter Verdonk (Summa College) zijn gedreven docenten die een brug willen slaan tussen technologie en zorg. Tim: “Ik zie vooral bij BBL-studenten weestand tegen technologie. De nadelen van technologie worden vaak benadrukt. Ze zijn bang dat technologie hun werk overneemt. Maar dat is helemaal niet het geval. Ik vind het leuk om die mindset uit te dagen, om studenten te laten zien dat technologie leuk is en je er profijt van kan hebben in je werk.”

Peter en Tim hebben elkaar leren kennen tijdens het Well-tech-project: een Europees project waar ook scholen uit Finland en Estland aan meededen. In 2 jaar tijd kwam de groep 7 keer bij elkaar, steeds op een andere school. Doel: van elkaar leren en samen nieuwe leermiddelen ontwikkelen op het gebied van zorgtechnologie.

Superleeromgeving
De scholen die meededen aan het Well-tech-project kregen een kijkje in elkaars keuken. Dat leverde interessante inzichten op. Peter: “Het viel mij op dat wij best wel voorlopen op andere landen. Er wordt veel met zorgtechnologie geëxperimenteerd in Nederland, ook al zijn het vaak maar losse projectjes. Maar de ontwikkeling gaat heel snel, we moeten daarin blijven meegaan.” Tim: “In Finland komen echte cliënten naar de school. Ze kunnen er terecht voor allerlei soorten diensten, van een beauty salon tot medische zorg. Dat is natuurlijk een superleeromgeving!”.

Leerzaam vonden Tim en Peter verder dat in het Well-tech-project de focus lag op de gebruikers van zorgtechnologie: “Het is belangrijk om goed te kijken wie de doelgroep is en of een technologie echt aansluit bij haar behoefte. Niet alles is voor iedereen geschikt. Daar zijn we ons meer bewust van geworden.”

Peter Verdonk

Tim Idema

Samen met studenten
Aan het project deden ook studenten mee. Elke school moest een programma van een week verzorgen. De studenten speelden daar een grote rol in en leerden er veel van, niet alleen inhoudelijk maar ook als persoon. Peter: “Voor een volle zaal presentaties houden in het Engels, ik was echt trots op mijn studenten.”

Het Summa Collega betrok ook techniekstudenten bij het Well-tech-project. Tim vond dat heel waardevol. “Zij kijken echt met een andere blik dan zorgstudenten, de combinatie werkt heel goed.” Deze samenwerking beviel zo goed dat Deltion een speciale module heeft ontwikkeld waarbij techniek- en zorgstudenten samen aan de slag gingen met de renovatie van een zorginstelling.

Lesmateriaal delen
Docenten zouden veel meer moeten samenwerken, dat is de belangrijkste les die Tim en Peter trokken uit het project. Peter: “Iedereen zit zijn eigen ding uit te vinden, we weten van elkaar veel te weinig wat we doen. Terwijl we allemaal dezelfde studenten aan het opleiden zijn voor hetzelfde diploma. Het is veel efficiënter om lesmateriaal te delen.”

Tim: “Het zou al helpen als je per school gemakkelijk een contactpersoon kunt vinden. Helemaal ideaal zou een goede site zijn waar we allemaal ons materiaal op kunnen delen. Docenten zijn daar soms huiverig voor, en de auteursrechten moeten natuurlijk goed geregeld zijn, maar er is zoveel expertise. Het is gewoon zonde om dat binnen de muren van één onderwijsinstelling te houden.”

Bekijk hier het (Engelstalige) materiaal dat tijdens het Well-tech-project is ontwikkeld.