
Je krijgt een e-mail die eruitziet alsof hij van je bank, werkgever of een bekende organisatie komt. Maar klopt dat wel? Phishing is nep-mail waarmee criminelen proberen jouw gegevens of geld te stelen. Het ziet er vaak heel echt uit, maar met een paar simpele checks voorkom je problemen.
Zo herken je phishing:
- Check het e-mailadres van de afzender
Klik op of beweeg je muis over de naam van de afzender. Zie je een vreemd of onbekend e-mailadres? Dan is het vaak nep.
- Let goed op de link
Voordat je op een link klikt, kun je met je muis eroverheen bewegen (niet klikken). Onderaan je scherm zie je dan waar de link écht naartoe gaat. Ziet dat adres er raar of verdacht uit? Niet klikken.
- Taalgebruik en druk
Phishingmails bevatten vaak spelfouten of dwingende taal, zoals: “Je moet vandaag nog betalen!” of “Je account wordt geblokkeerd!”. Dat is verdacht.
Wat kun je doen?
- Twijfel je? Neem contact op met de organisatie via hun officiële website of telefoonnummer.
- Klik niet zomaar op bijlagen of links. Heb je het per ongeluk toch gedaan? Doe een virusscan op je computer om te controleren of het niet besmet is met een virus.
- Meld verdachte e-mails bij je ICT-afdeling of bij de organisatie namens wie het valse bericht werd gestuurd. Zo kunnen zij anderen waarschuwen.
Een paar seconden extra opletten kan je veel ellende besparen.
“Phishing is een vorm van cybercrime waarbij criminelen een e-mail naar je verzenden om te proberen inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens van jou te achterhalen. Vandaar het woord phishing, dat ‘hengelen’ betekent.“
Kijk voor meer tips over informatiebeveiliging en privacy bij onze leermiddelen: Informatiebeveiliging & privacy of op www.veiliginternetten.nl