Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Digicoach worden

We hebben het regelmatig over digicoaches en hoe nuttig ze zijn. Maar hoe word je er nou één?

Suzanne Verheijden: “Je kunt elke dag een informele digicoach zijn voor je collega’s door ze te helpen met computertaken die ze lastig vinden. Liefst op een coachende, niet oordelende en empathische manier. Het is belangrijk dat je mensen echt helpt om het zelf te doen zonder het over te nemen. 

Wil je formeel digicoach zijn? In 90% van de situaties waarin een digicoach wordt ingezet is het een rol die je vervult binnen je contract of waar je extra uren voor krijgt bovenop je contract. In sommige situaties, en dat aantal groeit in Nederland, wordt de digicoach ingezet als functie en is het echt je voornaamste werk.”

Het is belangrijk dat de organisatie aandacht heeft voor alle succesfactoren om medewerkers programmatisch digivaardig te maken en niet alleen leunt op jou!
Download hier de Handreiking Digitale Vaardigheden.
Deze handleiding geeft o.a. tips en tricks om je organisatie digivaardiger te maken.

Wil je je manager overtuigen om hier mee aan de slag te gaan? Gebruik dan de
Toolkit Activeren leidinggevenden – Digivaardigindezorg,
of kijk naar de andere tips op onze website, bijvoorbeeld in onze linkjeslijst

Er zijn ook allerlei trainingen en evenementen voor digicoaches waar je aan mee kunt doen. Deze vind je bij verschillende organisaties. Kijk in onze agenda om te zien welke evenementen er bij Digivaardig in de zorg op de planning staan.

Wat is een digicoach?

Een digicoach is een medewerker (zorgprofessional, servicedeskmedewerker, fysiotherapeut
of een andere professional die in de zorg werkt) met een extra rol/taak. Het is een collega met
meer gevoel voor digitale ontwikkeling dan collega’s. Hij/zij wordt met uren in staat gesteld om
nabije collega’s met raad en daad op de werkvloer terzijde te staan bij het gebruik van digitale
middelen. Hij/zij besteedt aandacht aan de daarvoor benodigde vaardigheden voor de functie
nu en in de toekomst.
Hij/zij coacht collega’s zodat zij zo zelfstandig mogelijk digitaal kunnen werken. Denk aan
applicaties zoals rooster, ECD, mail, intranet, Office, maar ook privacy en social media enz.