Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Dagboek van een digicoach 1: Eens met de Britten

Klein beginnen. Dat is wat ik dagelijks meemaak in mijn werk als digicoach. Net als de andere digicoaches, ben ik aan een van de vestigingen verbonden. En ik neem, indien nodig, in andere vestigingen waar. Ik was ‘nieuw’ voor veel collega’s in ‘mijn digivestiging’. Koffie drinken en er gewoon zijn, waren mijn twee uitgangspunten toen ik een paar maanden geleden begon. En? Inderdaad! Iedere keer als ik er ben, komen collega’s langs met vragen. Nog niet voor de cursussen. Maar wel voor de op het eerste gezicht ‘kleine’ dingen. Je weet wel, van die irritante zaken waar je veel te vaak tegen aanloopt. Waarvan je denkt ‘Oh, dat moet ik ook nog doen! Bijvoorbeeld die ene inlog voor dat werk- of privé-programma activeren. Of ik weet wel dat mijn wachtwoord niet veilig is, maar hoe verander ik het? En hoe onthoud ik het? Hoe check ik mijn salarisstrook op een makkelijke manier en hoe declareer ik?’ En in je (achter)hoofd wordt het groter en groter. Door er te zijn, is het makkelijk voor collega’s om met digitale vragen naar me toe te komen. We vinden samen het antwoord. Zo werken we aan onze digitale vaardigheden. En bereiken we dat we weer net wat beter ons werk kunnen doen.

We zijn aan het wielrennen
Het is gaaf om te zien dat we in onze vestiging dus net zo goed bezig zijn als in het Britse wielrennen. Huh? Ja! Want Peter Bonis noemde het in zijn blog in Skipr: ‘de Britten bedachten dat als alle onderdelen van het wielrennen – inclusief aerodynamica en voeding – met slechts 1 procent zouden worden verbeterd, het effect van alles bij elkaar een winnend verschil zou kunnen maken. Dit bleek te kloppen: in de loop van de tijd zorgden deze marginale winsten voor betere prestaties tot het punt dat de wielrenners vrijwel onverslaanbaar waren en nog steeds zijn.’

Op het moment dat ik dit schrijf, komt een collega binnenlopen met een ‘big smile’. Voor haar vakantie had ze nog een zorgelijk gezicht. ‘Jaha! Het is me gelukt op mijn tablet. Ik kan nu ook thuis naar intranet en mijn mail! En het kwam door twee puntjes die ik te veel typte.’ Ook al twee keer meegemaakt: een coachingsgesprek met een collega die op het moment van gesprek nog twee collega’s meeneemt want ze hebben met elkaar gesproken over wat ieders digiproblemen zijn. Digitale vaardigheden leven bij Warande!

Willemieke Jungheim schrijft over haar werk als digicoach. En over belevenissen in haar privéleven waar digitaal en niet-digitaal elkaar ontmoeten.