Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

‘De zorg laat je nooit los.’ – Interview met Henrike, digicoach bij Zorggroep Oude en Nieuwe Land.

Henrike Spaak-Heetebrij werkt al 25 jaar bij Zorggroep Oude en Nieuwe Land. De laatste jaren is zij actief binnen de afdeling Fit Helpt, waar zij collega’s ondersteunt als digicoach. ‘Ik vind het mooi om mensen te helpen en te zien dat het lukt.’

Na 21 jaar in de zorg maakte Henrike bewust de overstap naar een nieuwe rol. Door rugklachten kon ze het fysieke werk niet meer doen, maar haar zorghart bleef even groot. ‘De zorg laat je nooit los. Ik vind het belangrijk dat het op de werkvloer goed loopt. Als de medewerkers met plezier kunnen werken, dan doen wij ons werk ook goed.’

Fit Helpt en de rol van digicoach

Binnen de organisatie behandelt Fit Helpt alle meldingen van collega’s: van printers die niet werken tot vragen over applicaties. ‘Sinds een paar jaar zijn wij ook digicoaches. Dat betekent dat we collega’s helpen met digitale vragen, op kantoor of op locatie. We hebben vaste plekken in Steenwijk en Emmeloord en bezoeken maandelijks andere locaties. In het begin vroegen collega’s zich af wie we waren en wat we kwamen doen, maar hoe vaker je je gezicht laat zien, hoe meer collega’s vragen durven te stellen.’

Zichtbaar en benaderbaar

Zichtbaarheid is volgens Henrike cruciaal. ‘Mensen moeten weten wie je bent. Als ze je kennen, is de drempel om iets te vragen veel lager. Tijdens de koffiepauze ga ik er gewoon bij zitten. Dan heb je het eerst over de koetjes en kalfjes en laat je ze daarna weten: “Ik ben hier de hele dag als jullie ergens mee zitten of iets niet lukt.” Nou en als er dan één komt, dan komen er meer. Je moet een beetje het vertrouwen winnen. Zo ontstaan vaak waardevolle gesprekken en oplossingen voor problemen waar medewerkers soms al lang mee worstelen.’

Geen domme vragen

Henrike merkt dat veel collega’s bang zijn om iets te vragen. ‘Ze willen niet dom gevonden worden. Maar er zijn geen domme vragen. Iedereen mag gewoon binnenlopen of bellen. Ik help ze liever direct dan dat ze blijven tobben. Soms is het iets kleins, zoals een printer die niet werkt omdat iemand zich niet goed heeft aangemeld. Als je dat oplost en ze kunnen weer printen, dan zijn ze zó blij.’

Het vraagt wel geduld: ‘Je moet er wel goed tegen kunnen dat de meeste medewerkers al boos en gefrustreerd zijn als ze je bellen. En dat is begrijpelijk, want ze willen iets doen en het werkt weer eens niet. Dan moet je ze eerst een beetje kalmeren en laten weten dat het niet hun schuld is. Je moet altijd netjes, correct en vriendelijk blijven.’

Communicatie en samenwerking

Henrike zou willen dat er binnen de organisatie meer aandacht is voor communicatie. ‘Als er iets nieuws wordt ingevoerd, wordt het vaak te snel uitgerold. De werkvloer moet goed begrijpen wat er verandert. Laat het zien, leg het uit en neem de tijd. Dat maakt het werk zoveel makkelijker.’ Ze benadrukt dat samenwerking met externe partijen, zoals Rapid Circle en Overhoff, belangrijk is om complexe ICT-problemen op te lossen.

Digivaardigheid groeit

Binnen Fit Helpt wordt ook gemeten hoe digitaal vaardig medewerkers zijn. ‘We hebben een nulmeting gedaan en daaruit bleek dat er nog veel te winnen viel. Later meten we opnieuw om te zien of onze hulp effect heeft. Je ziet echt vooruitgang.’
Daarnaast werkt het team hard aan cursussen over Microsoft 365:
‘We hopen dat medewerkers hierdoor meer vertrouwen krijgen om ermee te werken.’

Plat praten
Er komen mooie digitale innovaties aan. ‘Straks kun je ONS spraakgestuurd gebruiken. Daar doen we nu een pilot mee.Nou, dat zijn echt fantastische dingen voor de werkvloer, het gaat een hoop tijd schelen. Maar je moet hem wel altijd checken, hè? Want bij ons in het dorp praten we plat, dus dan krijg je soms hele rare woorden.’

Van zorghart tot digicoach

Henrike is trots op haar rol. ‘Ik vind het leuk om mensen te helpen, niet half, maar echt goed. Als iets niet lukt, zoek ik het uit, desnoods in mijn eigen tijd. Ik laat het niet los tot ik het heb opgelost. Het mooiste is als ik iemand op de werkvloer kan helpen en die met een glimlach verder kan. Dan denk ik: ja, dat was weer een goede dag.’