Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Onderzoek naar tijdwinst door digivaardigheden: “Dit draagt bij aan bewustwording in de VVT”

In een gemiddelde werkweek van 32 uur zijn ‘digitaal stroeve’ medewerkers in de VVT-sector 133 minuten langer bezig met digitale handelingen dan digitaal sterke medewerkers. “Dat is verrassend veel”, vindt Emily Dopper, directeur van brancheorganisatie Zorgthuisnl en bestuurder bij AO VVT (zie kader). “Het maakt duidelijk hoe belangrijk het is te investeren in het versterken van digivaardigheden.”

Dat digitaal stroeve medewerkers wekelijks ruim twee uur meer kwijt zijn aan digitale handelingen, blijkt uit het onderzoek Tijdwinst door digitale vaardigheden. Dit is uitgevoerd door ZorgFocuz, samen met de Coalitie Digivaardig in de zorg van ECP. Onderzoekers observeerden medewerkers in de verpleging, verzorging en thuiszorg, die op hun eigen werkplek verschillende digitale handelingen uitvoerden. “Dan blijkt klip-en-klaar dat er veel tijd verloren gaat”, zegt Emily Dopper. “En dus óók dat er tijdwinst geboekt kan worden door te investeren in het vergroten van de digivaardigheid.”

Resultaten verspreiden

Dopper vindt het belangrijk om dit onder de aandacht te brengen van de leden van Zorgthuisnl, zowel thuiszorg- als verpleeghuisorganisaties. “Dat gaan we doen via presentaties, en via onze nieuwsbrieven en socialmediakanalen.” Ze vervolgt: “We zullen dan ook attenderen op de rekentool, waarmee organisaties kunnen uitrekenen hoeveel tijdwinst ze behalen als ze de digivaardigheid van medewerkers versterken. En op andere tools van de Coalitie die zorgorganisaties kunnen gebruiken om de digivaardigheid van medewerkers te vergroten.”

Eyeopener

Dopper, die ook lid is van de stuurgroep van de Coalitie Digivaardig in de zorg, hoopt dat de onderzoeksresultaten leiden tot meer bewustwording. “Veel zorgorganisaties zetten in op digitalisering en technologisering, daarin aangemoedigd door de overheid. Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat sommige medewerkers zelfs de meest basale digitale handelingen niet goed beheersen en al moeite hebben met het versturen van een simpele e-mail, het openen van een nieuwsbrief of werken in Word. Daar zijn zorgorganisaties zich vermoedelijk onvoldoende van bewust; het is toch wel een eyeopener”, zegt ze.

Training op maat

Het onderzoek doet aanbevelingen voor het vergroten van de digivaardigheid van medewerkers. “Bijvoorbeeld: investeer in digivaardigheidstrainingen”, zegt Dopper. “Daarbij is het wel belangrijk om steeds goed te kijken: welke digivaardigheden heeft iemand nodig om het dagelijks werk goed te kunnen uitvoeren?” Zij benadrukt dat in de thuiszorg veel zorgmedewerkers vooral bezig zijn met de fysieke zorg voor cliënten. “Ook zij moeten heus wel eens online iets opzoeken of een mail versturen. Maar dit vormt niet de hoofdmoot van hun werkzaamheden. Het is belangrijk om mensen vooral te trainen in vaardigheden die ze direct dagelijks kunnen toepassen. Anders vergeten ze toch weer wat ze hebben geleerd. Dat is zonde van de tijd en middelen.”

Digi-steunpunt

De inzet van een digicoach, een andere tip uit het onderzoek, ligt in de thuiszorg minder voor de hand, stelt Dopper. “Digicoaches zijn digivaardige medewerkers die hun collega’s ondersteunen. Maar thuiszorgmedewerkers zijn actief in de wijken. Er is dan niet een collega in de buurt die ze iets kunnen vragen. Misschien zijn zij meer gebaat bij een digi-steunpunt, waar ze kunnen aankloppen met concrete vragen.”

Medewerkers motiveren

Het onderzoek doet ook aanbevelingen om medewerkers te motiveren. “Zorgorganisaties kunnen bijvoorbeeld aangeven dat geringe digivaardigheden niet iets zijn om je voor te schamen. En benadrukken dat een toename van deze vaardigheden het werkplezier vergroot”, vertelt Dopper. Ze voegt toe: “Daarnaast zouden organisaties kunnen communiceren dat je hier ook in de privésfeer iets aan hebt. Bijvoorbeeld door te vertellen hoe handig het is om je bankzaken online te kunnen doen. Zo stimuleer je medewerkers nog eens extra om hun digivaardigheden te vergroten.”

Tijd maken

Het is wel cruciaal dat medewerkers voldoende tijd krijgen om hun digitale vaardigheden op een hoger plan te brengen, beklemtoont Dopper. “Dit moet uiteraard ‘van bovenaf’, dus door het management, gestimuleerd en gefaciliteerd worden.”

Het onderzoeksrapport, de rekentool en een toolkit met communicatiemiddelen vind je hier.