Digitaalvaardig in de zorg

Ggz

GGZ Ecademy en Digivaardig in de zorg trekken samen op

Met als uiteindelijk doel de zorg voor ggz-cliënten te verbeteren, slaan GGZ Ecademy en Digivaardig de handen ineen. De partijen gaan samen knelpunten in digitale vaardigheden in de ggz onderzoeken en verhelpen. 

GGZ Ecademy is een vereniging met ongeveer 80 leden (ggz-organisaties en hbo- en mbo-opledingen) die e-learning ontwikkelt voor zorgprofessionals in de ggz. Margreet Botter werkt hier sinds vijf jaar als coördinator Ontwikkeling.

Onthutsend
Binnen de vereniging kwam het onderwerp digitale vaardigheden de afgelopen jaren regelmatig voorbij. Leden gaven aan dat voor een deel van hun medewerkers digitale vaardigheden een knelpunt zijn. Inloggen op het centraal leerplatform bleek voor sommigen ook best lastig. Maar “op de een of andere manier haalde het onderwerp nooit de shortlist”, vertelt Margreet, en werd er geen e-learning over gemaakt.

Toen Margreet in gesprek raakte met Suzanne Verheijden, programmamanager van Digivaardig in de zorg, schrok ze van de schrijnende verhalen over digitale starters in andere zorgsectoren. Zorgprofessionals die bijna geen digitale ervaring hebben en daardoor veel stress en schaamte ervaren wat soms leidt tot verzuim, vertrek of zelfs medische fouten. “Dat was voor ons wel onthutsend, deze mensen komen wij normaal gesproken niet tegen. Zou dat ook in de ggz spelen, vroegen we ons af.”

Dat GGZ Ecademy de digitale starter nog niet in beeld had, is niet verwonderlijk: de Ecademy ontwikkelt tot nu toe alleen online scholing en om een e-learning te volgen moet je in ieder geval een beetje digitaal vaardig zijn. Maar de Ecademy wil de digitale starter niet links laten liggen. “Samen met Digivaardig in de zorg gaan we verkennen wat we kunnen doen voor mensen in de ggz die nog onvoldoende digitaal vaardig.”

Onderzoeken
De eerste stap in de samenwerking is onderzoek: hoe groot is het knelpunt digitale vaardigheden in de ggz? In de ouderenzorg is bijvoorbeeld naar schatting 20% van de medewerkers digitaal starter en in de gehandicaptenzorg 10%.

Het zou best een onderschat probleem kunnen zijn, denkt Margreet. Gebrek aan digitale vaardigheden is namelijk niet iets waar mensen mee te koop lopen. Ook denken mensen vaak dat iedereen die een WhatsAppje kan sturen digitaal vaardig is. Maar Margreet is niet verbaasd dat een groep zorgprofessionals moeite heeft om bij te blijven. “De ontwikkelingen gaan zo snel. Ik vind het zelf ook al moeilijk om het bij te benen, hoe moet dat zijn voor iemand die niet de hele dag achter de computer zit?”

Blended learning
Waar hoopt Margreet over een jaar te staan? “Ik hoop dat we dan boven water hebben welke leerbehoeften er zijn op het gebied van digitale vaardigheden bij onze leden en dat we ook oplossingen kunnen bieden. Hoe die oplossingen er precies uit gaat zien, weet ik nog niet. Waarschijnlijk ben je er niet met alleen een digitaal leertraject. Ik denk dat het een vorm van ‘blended learning’ moet worden.”

Meer dan bij andere onderwerpen heb je bij digitale vaardigheden wel wat koudwatervrees en schaamte te overwinnen voordat iemand aan het leren gaat, realiseert Margreet zich. “Je moet het leren heel laagdrempelig en leuk maken. Wij proberen mensen altijd te verleiden door de stof te koppelen aan relevante voorbeelden en door in te spelen op verschillende leerstijlen. Bij digitale vaardigheden moeten we meer dan normaal focussen op wat het oplevert, verwacht ik. Meer tijd voor de cliënt/patiënt, maar ook toegang tot de wereld!”

Win-win
Margreet is nu al erg blij met de samenwerking met Digivaardig in de zorg. “Jullie hebben echt de focus op en de kennis van digitale vaardigheden. Wij zitten midden in de ggz-sector. Een ijzersterke combinatie.”